Skydda dig i trafiken

Såhär i början av MC-säsongen brukar man få gå igenom både hoj och utrustning innan det är dags att ge sig ut på vägarna. Fixade man den där trasiga dragkedjan på jackan eller föll det i glömska när man ställde in sin motorcykel i garaget för vintern? Är man även nybörjare och ska skaffa ny utrustning så finns det mycket att tänka på. Det finns ett brett och varierande utbud av skyddsutrustning på marknaden idag, så vad ska man välja?

Det som man bör tänka på är först och främst vilken sorts hojåkning man kommer att göra. Crossutrustning kräver andra typer av utrustning än att glida på en Harley, men det är alltid lika viktigt med rätt utrustning. Tyvärr är olycksfall fortfarande vanligt förekommande, som MC-förare är man än mer utsatt i trafiken än vad de som är skyddade bakom krockkuddar och metallburar är. SVMC, Sveriges Motorcyklister har sammanställt mycket statistik, där man bland annat kan utläsa att de flesta MC-olyckor sker i kurvor och för singelolyckor är det ännu högre grad som sker i kurvor. Det är också klart att olyckor för MC-förare är mer troligt att olyckorna blir av allvarligare karaktär än för bilister. Även om singelolyckor är vanligast och att farten dödar många, så är det bra att tänka som många trafikskolelärare brukar säga ”alla andra i trafiken är idioter”. Vi är många hojåkare som har berättelser om hur livsfarliga situationer uppstått på grund utav andra trafikanters dåliga uppsyn över tvåhjulingar i trafiken.

Utrustning

Hjälmen är såklart en av de viktigaste komponenterna i skyddsutrustningen och valen är många men den ska såklart vara CE-märkt och ha bra passform. Integralhjälmarna som har fullt skydd är såklart bäst ur säkerhetssynpunkt, men många väljer ofta öppna hjälmar av olika anledningar, främst bekvämlighet. Man ska dock ha i åtanke att uppsök av akut tandvård är något vanligare för de med öppna hjälmar då även mindre olyckor kan ge skador som kräver insatser. Idag finns även riktigt häftiga smarta hjälmar som förutom bluetooth kan ha full display av mätare, till och med kameror som visar trafiken bakom dig integrerat i hjälmen.

När det kommer till jackor och byxor, eller fullt ställ som sporthojsåkare oftast använder sig av, finns det mycket att välja mellan. Skinn har ju tidigare varit det vanligaste, men nu finns det även utrustning som ser ut som vanliga jackor, luvtröjor och jeans. Detta är något för den som vill slippa att kränga av sig, och bära med sig utrustningen när man parkerat. Det finns idag ett stort utbud av sådana alternativ. Detta gäller även handskar och skor. Något som har börjat användas mer och mer är Kevlar, Kevlar ger ett bra skydd även om byxorna ser ut som vanliga jeans, skorna som vanliga sneakers och tröjan eller jackan som vilken vanlig typ som helst.